Liczba uczniów a wielkość monitora

Program „Aktywna tablica” oficjalnie ruszył 19 lipca 2017 roku i w jego ramach szkoły podstawowe mogą zostać wyposażone w tablice interaktywne, projektory, głośniki czy interaktywne monitory dotykowe. Jedną z możliwości jest pozyskanie dla placówki interaktywnego monitora dotykowego o przekątnej ekranu, co najmniej 55 cali (punkt V.1.4) Programu).

Na pewno wielu dyrektorów szkół zastanawia się, czy monitor o takim minimalnym rozmiarze, będzie dobrze funkcjonował w klasycznej sali lekcyjnej? Czy uczniowie, siedzący w dalszych rzędach ławek będą wstanie odczytać tekst lub zobaczyć notatki nauczyciela?

Pamiętajmy, że wszystkie monitory produkowane są w proporcjach panoramicznych 16:10, w odróżnieniu od większości tablic interaktywnych z projektorem, gdzie przeważnie kupowane są urządzenia w proporcjach 4:3. Oznacza to, że w celu uzyskania zbliżonej czytelności (wysokość obrazu) jak na tablicy o przekątnej na przykład 77” w proporcjach 4:3 trzeba by użyć monitora o przekątnej około 84” w proporcjach 16:9.

Specjaliści zajmujący się wyświetlaniem obrazu za pomocą różnych mediów opracowali pewien schemat skutecznego (optymalnego) widzenia dla monitorów. Jest to o tyle istotne, że układ ten ma zastosowanie również w klasycznej sali lekcyjnej. Plan operuje dwoma wielkościami monitora, czyli wysokością i szerokością obrazu oraz kątem widzenia. Dwie pierwsze wielkości nie wymagają większych komentarza, ale co to jest kąt widzenia. Wielkość ta decyduje o pozycji, z której uczeń będzie widział dobrej jakości obraz na monitorze interaktywnym. Idealny kąt widzenia wynosi zero stopni i oznacza, że osoba patrząca siedzi prostopadle do ekranu. Jednak nie wszyscy w klasie mogą siedzieć dokładnie na przeciwko monitora. Osoby siedzące w lewo lub w prawo oczywiście też widzą wyświetlaną zawartość, ale po przekroczeniu pewnej wielkości odbiór obrazu nie będzie akceptowalny. Zwykle kąt wiedzenia przy monitorach i telewizorach wynosi 178°. Pamiętajmy jednak, że monitory te są przecież urządzeniami dotykowymi i aby móc je bezpiecznie dotykać, producenci zabezpieczają ekran montując przed nim taflę szklaną. Przy słabszych parametrach monitora takie rozwiązanie może powodować jeszcze zmniejszenie kąta wiedzenia. Będzie to powodować, że uczniowie w pierwszym rzędzie, w skrajnych ławkach znajdą się w obszarze nieakceptowanego wiedzenia obrazu.

Według wspomnianego schematu optymalny obszar widzenia zaczyna się jedną szerokość ekranu od niego, a kończy się na sześciu wysokościach ekranu. Kąt widzenia zawiera się mniej więcej w 178° stopniach. Dobrze ilustruje to poniższy rysunek.

Opracowano na podstawie materiałów infoComm

Podążając za tymi wytycznymi dla monitora 55” można przyjąć wysokość 68 cm i szerokość 121 cm. Z tego wynika, że optymalna odległość widzenia zawiera się w przedziale od 1,2 m do 4,08 m. Przyjmując długość standardowej klasy na ok. 8 metrów, to uczniowie w drugiej połowie klasy (powyżej 4 m od monitora) będą w obszarze marginalnej odległości widzenia i najprawdopodobniej wyświetlane obrazy dla nich nie będą już tak czytelne.

Co stanie się, gdy wybierzemy urządzenie z kolejnego z oferowanych rozmiarów, czyli 65”. Już ta niewielka zmiana powoduje, że zyskujemy kolejny metr, co bez wątpienia pozwoli na objęcie optymalnym obszarem widzenia kolejnego rzędu ławek.